Metoda Krakowska
  • Metoda Krakowska®

    Metoda Krakowska® to specjalistyczna terapia, która w oparciu o aktualną wiedzę z dziedziny nauki o neurobiologii, umożliwia właściwą i całościową (symultaniczną, prawopółkulową) i linearną (sekwencyjną, lewopółkulową) stymulację funkcji poznawczych każdego dziecka. Metoda Krakowska® oparta jest na budowaniu systemu komunikacyjno-językowego, której najistotniejszą częścią jest nauka czytania i trenowanie zdolności językowych. Metodę tę można również określić, jako zbiór technik, za pomocą których dziecko rozwija swoje zdolności poznawcze, językowe i umiejętności czytania.

Twórcą Metody Krakowskiej® jest prof. Jagoda Cieszyńska, która stwierdza:
"…metoda krakowska jest systemem, czyli spójną całością zbudowaną z zespołu elementów wzajemnie powiązanych w relacje, realizujących zadanie nadrzędne (budowanie systemu językowego) w zbiorze działań stymulujących rozwój poznawczy.”

(Jagoda Cieszyńska Rożek ,,Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci” s.274. Wyd. Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2013)
Metoda Krakowska® opiera się na neurobiologicznej tezie, iż zdolność do tworzenia nowych synaps nigdy się nie kończy i jest uzależniona od doświadczeń jakie dostarczamy jednostce. Terapia neurobiologiczna możliwa jest dzięki zjawisku neuroplastyczności mózgu, czyli zdolności do trwałej zmiany odpowiedzi neuronalnej pod wpływem uczenia się.

Podstawowym założeniem Metody Krakowskiej® jest dotarcie do dziecka przez stymulację językową. W przypadku, gdy nie jest to możliwe należy dążyć do wykształcenia alternatywnej formy komunikacji (pismo), która ma doprowadzić do wzbudzenia w dziecku potrzeby i chęci mowy.

Terapia skupia się na budowaniu systemu językowego dziecka zgodnie z etapami jego rozwoju.

Wczesna nauka czytania i kształtowanie systemu językowego to najistotniejsze techniki w całym systemie terapii prowadzonej Metodą Krakowską®, bowiem we wszystkich siedemnastu elementach terapii to język stanowi bazę wyjściową, a każdy kolejny element wprowadzany jest zgodnie z sekwencją rozwojową oraz indywidualnymi możliwościami dziecka i jego rodziny.

DLA KOGO METODA KRAKOWSKA®?


Metoda Krakowska® polecana jest głównie dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi:

  • z zespołem Aspergera
  • z zespołem Downa
  • z alalią
  • z afazją dziecięcą
  • z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
  • z niedosłuchem
  • z porażeniem mózgowym
  • zagrożonym dysleksją

Metodą Krakowską® można pracować również z dziećmi zdrowymi, przez co stymulujemy ich rozwój poznawczy i intelektualny.

PODSTAWOWE ELEMENTY METODY KRAKOWSKIEJ®:


1. Stymulacja słuchowa
2. Komunikacja ułatwiona - Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
3. Manualne Torowanie Głosekv
4. Metoda komunikacyjna v
5. Programowanie języka
6. Dziennik wydarzeń
7. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
8. Terapia funkcji wzrokowych
9. Stymulacja funkcji motorycznych
10. Wybór dominującej ręki
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu
12. Kształtowanie zachowań społecznych
13. Stymulacja poznania wielozmysłowego - bodźce smakowe,
14. Stymulacja pamięci - pamięć symultaniczna, pamięć sekwencyjna
15. Ćwiczenia kategoryzacji
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo - skutkowego
17. Logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i umożliwienie Rodzicom oglądania prowadzonych zajęć z dzieckiem)
Bardzo istotne jest, aby jak najwcześniej rozpocząć terapię, ponieważ nauka odpowiednich umiejętności efektywniejsza jest w okresie najbardziej wrażliwym, czyli do 6 roku życia, kiedy to plastyczność mózgu jest najwyższa. Pomoce dydaktyczne stosowane w terapii są odpowiednio przygotowane i dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci. Jednocześnie są atrakcyjne i różnorodne, co powoduje, że dzieci chętnie pracują i nie nudzą w czasie zajęć z terapeutą. 

Od 9 lat prowadzimy Przedszkole Niepubliczne ,,Bajninio”, w którym stosujemy Metodę Krakowską od samego początku. Przez ten czas miałyśmy możliwość przekonać się jak Metoda Krakowska® wpływa na rozwój dzieci zdrowych, a także dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Metoda Krakowska® jest coraz bardziej znana i popularna. Do naszego gabinetu „BAJNINIO”, zgłaszają się rodzice, którzy zauważają niepokojące, nienormatywne zachowania u swoich dzieci i szukają pomocy wiedząc, że wcześnie podjęta stymulacja daje ogromne efekty.
Cookies

Korzystając z tej witryny, automatycznie akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Czytaj więcej.

AKCEPTUJĘ